Leerproblemen
Dyslexie en andere leerproblemen
Wist je dat je met kinesiologie ook kinderen kunt helpen met dyslexie en andere leerproblemen. Zo heb ik meerdere kinderen in mijn praktijk die problemen hebben met concentratie en/of problemen op lees-, spelling- of rekengebied. Wat ik in een sessie doe, is eerst het lijf van het kind in balans brengen. Daarna gaan we met het daadwerkelijk stressvolle stukje aan de slag (lezen, spellen, rekenen). Vervolgens kijken we wat er gebeurt als het kind aan het lezen of aan het spellen is. Wat en waar loopt het vast in het lijf van het kind.
Computersysteem
Zie het als een computersysteem. Alles moet goed verbinden en samenwerken, voordat hetgeen wat jij typt ook daadwerkelijk op jouw beeldscherm verschijnt. Dat is in ons lijf ook zo. Werkt dit niet goed samen, dan ontstaat er ‘error’. Gelukkig kunnen we die ‘error’ weer oplossen door de stress eraf te halen en door bepaalde oefeningen te doen.
Oogbewegingen
Soms zit het probleem bijvoorbeeld in de oogbewegingen. Je kunt de ogen zien als hele kleine spieren. Als het lichaam stress ervaart (bij bijvoorbeeld iets moeilijks dat door een juf wordt uitgelegd) kan het lichaam overgaan in een staat van vechten/vluchten. Er gaat dan minder bloed naar de kleine spieren (bij de ogen) en juist meer bloed naar de grote spieren (om te vechten/vluchten). Logisch dat een kind dan niet meer goed in staat is om te kijken/op te letten. Het droomt weg, is er niet bij. Soms wordt het letterlijk wiebelig. Wat ik doe, is de stress eraf halen en met bepaalde correcties en oefeningen zorgen dat de oogbewegingen in het leerproces weer vloeiend gaan.
Soms werkt ook het corpus callosum (de verbindingsweg tussen je rechter- en linkerhersenhelft) niet goed, waardoor rechter- en linkerhersenhelft niet goed kunnen samenwerken. Hierbij maken we veel gebruik van kruisloopoefeningen. Wat supertof is om te zien, kinderen stellen aan het begin van een sessie een doel.
Omgekeerde b en d
Van de week was Lisa (9 jaar) voor de tweede keer in mijn praktijk. Zij wilde de b en de d goed gaan schrijven. Nu zag ze geen verschil, ze keerde de letters altijd om. We hebben hier in de eerste sessie de stress afgehaald, gecorrigeerd op het lijf, als huiswerk heb ik haar bepaalde punten uitgelegd om iedere dag te masseren en het resultaat was dat ze de b en d na één sessie niet meer heeft omgekeerd. Lisa was verbaasd en vroeg of ik soms toverhanden heb. Nee hoor, dat is nou de magie van kinesiologie . Lisa kon heel duidelijk uitleggen wat er voor haar was veranderd: “Ik zie de juiste letter nu gewoon voor me in mijn hoofd, als een beeld”. Juist, haar innerlijke beeldscherm werkt weer bij de b en d. Natuurlijk zijn we er nog niet, maar dit is alvast een allereerste start in het aanpakken van haar ‘spellingprobleem’.
Kinesiologie # het lijkt soms wel programmeren .